Wiosna na całego, przyroda budzi się do życia a słoneczna pogoda zachęca do prac porządkowych w ogródkach dzięki czemu możemy się zrelaksować na świeżym powietrzu. Jednak ciało, które przez okres zimowy odzwyczaiło się od ruchu także musi się obudzić. Jeśli tego nie zrobimy to może się to skończyć bólem pleców. Zatem jak przygotować się do prac ogrodniczych? 

1. Rozgrzewka! Tak jak przy uprawianiu sportu, przed pracą najpierw rozgrzewamy ciało. Krótki spacer z wysokim unoszeniem kolan i kręcenie kółek biodrami aby rozgrzać kolana i biodra. Następnie okrężne ruchy ramionami i nadgarstkami, otwieranie szeroko dłoni i prostowanie palców/zaciskanie pięści. Na koniec powolne, okrężne ruchy głową na boki oraz góra/dół aby rozciągnąć mięśnie karku i szyi. Te proste ćwiczenia poprawią krążenie i obudzą ciało.

2. Planowanie – zaplanuj ilość pracy i podziel na etapy. Nie rób wszystkiego naraz! Dopilnuj krótkich przerw na odpoczynek oraz napicie się wody najlepiej co 20min. Chwasty ani sadzonki nie uciekną 

3. Odległość i ciężar – koniecznie unikaj podnoszenia ciężkich przedmiotów oraz prac typu podcinanie na wyprostowanych ramionach. Obciążasz tym kręgosłup oraz prowadzisz to bolesnej kontuzji zwanej „łokieć tenisisty”. Tak przygotuj miejsce pracy aby wszystko było w bliskiej odległości oraz aby nie było potrzeby sięgania daleko. Ciężkie worki z ziemią podziel na lżejsze partie lub przesyp do dużych doniczek, łatwych do przenoszenia w miejsce docelowe. Jeśli musisz podnieść coś ciężkiego to podejdź blisko, ugnij kolana, wypnij pupę do tyłu i dopilnuj aby plecy były wyprostowane w czasie podnoszenia i wstawania.

4. !!! Pozycja !!! – Jeśli pracujesz nisko przy ziemi to unikaj jak ognia schylania się na wyprostowanych nogach, kucania oraz siedzenia na krzesełku. Wszystkie te pozycje znacznie obciążają kręgosłup i prowadzą do kontuzji. Najzdrowsza jest praca na klęczkach. Pod kolana podłóż sobie koc, starą poduszkę lub wyposaż się w specjalne nakolanniki dla ogrodników. Przez cały czas staraj się mieć wyprostowane plecy. Grabienie, koszenie czy kopanie również wykonujemy na wyprostowanych plecach. Nie pochylamy się do przodu.

Ciesz się piękną wiosenną pogodą, śpiewem ptaków oraz przyrodą budzącą się do życia! 
Życzymy udanego weekendu! 

Fizjoterapia Centrum
www.fizjoterapiacentrum.pl
ul. Nowotoruńska 8
85-840 Bydgoszcz
Tel. 733396633 

Recommended Posts