W internecie można już chyba znaleźć ćwiczenia na każdą kontuzje. 🤔 Wykonujesz takie ćwiczenia i okazuje się, że nie przynoszą efektów… Co wiec jest nie tak?
1️⃣ Może nie masz dolegliwości, o których myślisz, przecież nie każdy ból kręgosłupa musi być spowodowany dyskopatią.
2️⃣ Każdy ma inną postawę ciała. Wady postawy powodują, że dana grupa mięśniowa na skutek przykurczu ,,przeciąga” staw na swoją stronę, bo jest silniejsza! Mięśnie słabsze cały czas są rozciągane i bólem wołają o pomoc, aby je wzmocnić. Rozciąganie ich ćwiczeniami nie zmniejszy bólu.
3️⃣ Nadmiernie aktywne mięśnie/stawy generują ból. Jeśli gdzieś w ciele jest okolica, która rusza się mniej, to inne segmenty muszą wykonywać
więcej ruchu co może skutkować ich przeciążeniem. Wzmacnianie mięśni
obciążanych może zwiększyć dolegliwości.

Ktoś może powiedzieć, że są przecież kontuzje wywołane przez konkretne mięśnie, np. Łokieć tenisisty- przeciążenie mięśni prostowników nadgarstka. Dobrze, ale skąd masz wiedzieć, czy je rozciągać czy wzmacniać? Czy doszło do ich wzmożonego napięcia na skutek ciężkiej pracy, nadmiernego rozciągania, a może jako przeniesienie z innej okolicy ciała?

🔸️Nie ma więc uniwersalnych ćwiczeń, które pomogą ZAWSZE i WSZYSTKIM.
🔸️Ćwiczenia są niezmiernie potrzebne i KONIECZNE, aby WYLECZYĆ się z danego schorzenia, więc jeśli wykonujesz je i nie masz efektów to nie dlatego, że NIE DZIAŁAJĄ tylko są nieodpowiednio dobrane do Ciebie.
🔸️Nie zniechęcaj się do aktywności! To najgorsze co możesz zrobić dla swojego zdrowia.

Pozdrawiam
Daria Maik – biegająca fizjoterapeutka